Κατερίνα ΚουβουτσάκηΑριστούχος Καθηγήτρια Κλασικής ΦιλολογίαςΙδρύτρια & Διαχειρίστρια του GLG(Greek Language Glory) Η λέξη ανθρωπισμός, η οποία προέρχεται από μία εκ των παλαιοτέρων ελληνικών λέξεων, τη λέξη «άνθρωπος», έχει αβέβαιη ετυμολογία.Επικρατέστερη τώρα πια ετυμολογία συνδέει τη λέξη «άνθρωπος» με τον ἄνδρα και το ὤψ, δηλαδή αυτόν που μοιάζει με άνδρα, που έχει ανδρική όψη :* ἄνδρ – ωπος < ἄνθρωποςΗ λέξη «άνθρωπος» μαρτυρείται ήδη από τα Μυκηναϊκά χρόνια με τον τύπο a-to-ro-po της συλλαβικής γραμμικής γραφής Β’. Είναι χρήσιμο να σημειώσουμε ότι η λέξη «άνθρωπος» αρχικά είχε μειωτική σημασία και χρησιμοποιείτο για να ξεχωρίσει την τάξη των θνητών από εκείνη των θεών. Το να βοηθάς τους συνανθρώπους σου είναι ωραίο, αλλά μόνο όταν γίνεται με χαρά, με όλη σου την καρδιά και με ελεύθερο πνεύμα.Pearl Buck, Αμερικανίδα συγγραφέας (Νόμπελ 1938)Η λέξη «αλληλεγγύη» είναι σύνθετη από τη γενική της αλληλοπαθητικής αντωνυμίας ἀλλήλων και το ουσιαστικό ἐγγύη, δηλαδή την εγγύηση. Η εγγύηση συνδέεται με τη λέξη *γύη που σημαίνει χέρι, παλάμη και έτσι αλληλεγγύη είναι κυριολεκτικά το να προσφέρεις χέρι βοηθείας σε όποιον το έχει ανάγκη. H καρδιά του ανθρώπου είναι ένα κουβάρι κάμπιες – φύσηξε, Χριστέ μου, να γίνουν πεταλούδες!Νίκος Καζαντζάκης, 1883-1957, Έλληνας συγγραφέαςΗ λέξη «καρδιά» (στα αρχαία καρδία και ποιητικός τύπος κῆρ, κηρός) προέρχεται από την ινδοευρωπαϊκή ρίζα *kerd. Από την ίδια ρίζα προέρχεται το λατινικό cor, cordis , το γαλλικό cœur , το αγγλικό heart και το γερμανικό herz. Χρειάζεται δύναμη και συνεχής αγώνας για να αγαπάς, να βοηθάς, να συμπονάς… Όμως, όπως είπε και η αυστριακή διανοούμενη που κέρδισε Νόμπελ Ειρήνης το 1905, Bertha von Suttner:Μετά το ρήμα «αγαπώ», το «βοηθώ» είναι το πιο ωραίο ρήμα στον κόσμο. Επτά (7) Αρχές Ανθρωπισμού και ΑλληλεγγύηςΤο Τάγμα του Κρίνου και του Αετού, από την 100ετή εμπειρία και δράση του μέσα στην Ανθρωπότητα, έχει , σήμερα -μεταξύ άλλων- να προτείνει επτά (7) κριτήρια ποιότητας , γνησιότητας και ισχύος κάθε κινήσεως Ανθρωπισμού και Αλληλεγγύης. Ο Ανθρωπισμός είναι το ιδεώδες που προβάλλει και υποστηρίζει την μοναδική και ιδιαίτερη αξία του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου, ανεξαιρέτως.Θεωρεί ότι κάθε άνθρωπος, μέσα από μια ορισμένη διαπαιδαγώγηση και εκπαίδευση, η οποία σέβεται και υποστηρίζει την ελευθερία και την ανεξαρτησία της προσωπικότητάς του, μπορεί να αναπτύξει δυνατότητες και δυνάμεις ικανές να κάνουν αυτόν και τους πλησίον του ευτυχείς. Και τούτο διότι “ο άνθρωπος είναι καλός και τέλειος όταν είναι ευτυχής”. Εξ άλλου, η Αλληλεγγύη είναι η γνησιότερη μορφή του υπαρκτού Ανθρωπισμού, καθώς αποτελεί την απόδειξη της υλικής, ψυχικής και πνευματικής ενότητας, συνεργασίας και συμπαράστασης μεταξύ των ανθρώπων, πέρα από φυλετικές, θρησκευτικές, οικονομικές, πολιτικές ή άλλες διαφορές.1.Αρχή πρώτη: Ο Αυθορμητισμός§1.Κάθε κίνηση Αλληλεγγύης είναι πάντοτε αυθόρμητη και πηγαία, ενώ δεν είναι ποτέ παρορμητική, δεν γίνεται από φόβο, υπολογισμό ή συνήθεια και δεν υπαγορεύεται από κάποια άλλη θέληση.§2.Κάθε κίνηση Αλληλεγγύης πηγάζει αβίαστα από την έμφυτη Καλωσύνη και Συμπόνια του ανθρώπου προς τον άνθρωπο, γι αυτό και συνοδεύεται πάντοτε από έμπνευση και φέρει την σφραγίδα της λογικής του Καλού αλλά και την σφραγίδα της δύναμης για το Καλό.§3.Κάθε κίνηση Αλληλεγγύης είναι γεμάτη κατανόηση, σπουδή και προσοχή, πρόνοια και βαθειά διάθεση προσφοράς, βοήθειας και συμπαράστασης προς τον κάθε πάσχοντα, δυστυχή ή αδικημένο άνθρωπο.§4.Κάθε κίνηση Αλληλεγγύης ανταποκρίνεται άμεσα και αποτελεσματικά προς εκείνον που, καθώς πάσχει, αδυνατεί να υπερασπίσει τον εαυτό του ή την οικογένειά του και ζητά βοήθεια.2.Αρχή δεύτερη: Η Ελευθερία§1.Κάθε κίνηση Αλληλεγγύης γίνεται πάντοτε με την ελεύθερη θέληση τόσο του αλληλέγγυου όσο και του πάσχοντα, και δεν υποχρεώνει με κανένα τρόπο ποτέ και κανέναν, ούτε τον πρώτο ούτε και τον δεύτερο.§2.Η ελευθερία του πάσχοντος βεβαιώνεται και διαφυλάσσεται με την οικειοθελή και ενεργή συμμετοχή του ίδιου στο εγχείρημα της βοήθειάς του, στο μέτρο των πραγματικών –κάθε φορά-δυνατοτήτων και δυνάμεών του.§3.Η ελευθερία του αλληλέγγυου βεβαιώνεται και διαφυλάσσεται με την σταθερότητα και την υπομονή κατά την εκπλήρωση του καθήκοντός του και ποτέ με την αδικαιολόγητη παραίτηση και εγκατάλειψη του πάσχοντος.3.Αρχή τρίτη: Η Δικαιοσύνη§1.Μια κίνηση Αλληλεγγύης ωφελεί πάντοτε ένα άτομο ή μία ομάδα, χωρίς να βλάπτει ένα άλλο άτομο ή μια άλλη ομάδα.Γίνεται δε πάντοτε χωρίς προκατάληψη, συμφέρον ή προτίμηση.§2.Επί πλέον, ο αλληλέγγυος οφείλει να διαθέτει ακριβή αντίληψη και αίσθηση τόσο των αναγκών του πάσχοντος όσο και των δικών του δυνατοτήτων.§3.Σε περίπτωση που οι ανθρώπινες δυνάμεις υλικές ή ψυχικές, εξαντλούνται, ο αλληλέγγυος στρέφεται προς τις συνειδητές δυνάμεις του Σύμπαντος και επικαλείται την βοήθειά τους.Ας είναι δε βέβαιος πως οι δυνάμεις αυτές αδημονούν να προστρέξουν όταν τους ζητηθεί, και δρουν, φυσικά, με την ιδιαίτερή τους και ανώτερη λογική, εντελώς αυθόρμητα και μέσα σε απόλυτη ελευθερία.4.Αρχή τέταρτη: Η Αφάνεια και η Ανιδιοτέλεια§1.Μια κίνηση Αλληλεγγύης είναι πάντοτε αφανής διότι είναι ανιδιοτελής.Όταν όμως δεν μπορεί ή δεν πρέπει να τηρηθεί η αφάνεια, διαφυλάσσει τουλάχιστον την ανιδιοτέλεια.§2.Ο αλληλέγγυος δεν επιδιώκει να ωφελείται ούτε να επωφελείται από τον πάσχοντα, είτε άμεσα είτε έμμεσα, είτε εξωτερικά είτε εσωτερικά.§3.Ενεργεί πάντοτε με απόλυτη εχεμύθεια, σεβασμό και διακριτικότητα προς τον πάσχοντα, χωρίς να πάψει να είναι αποφασιστικός και αποτελεσματικός στην δράση του.5.Αρχή πέμπτη: Η Διαφάνεια§1.Μια κίνηση Αλληλεγγύης δεν φοβάται να έρθει στο φως.Είναι ηθική στην συνείδηση του αλληλέγγυου, είναι καθαρή ενώπιον της Αλήθειας, είναι έντιμη και ειλικρινής ενώπιον του πάσχοντος και νόμιμη ενώπιον των ανθρώπων.§2.Η αληθής, ακριβής και συστηματική ενημέρωση και πληροφόρηση παντός τρίτου σχετικά με τα κίνητρα, τους πόρους, τα μέσα, την πρόοδο και τα αποτελέσματα μιας κίνησης Αλληλεγγύης είναι καθήκον απέναντι στην ιδέα αλλά και την διάδοση της ιδέας και της πράξης της Αλληλεγγύης.§3.Αυτό δεν σημαίνει ότι ο αλληλέγγυος οφείλει να δίνει λόγο ή να υπόκειται στον έλεγχο ή την κριτική κανενός, πλην των νομίμως εντεταλμένων οργάνων της Πολιτείας.6.Αρχή έκτη: Η ΑποτελεσματικότηταΗ αποτελεσματικότητα κάθε κίνησης Αλληλεγγύης μπορεί να κρίνεται και από το αν:1) επιστρέφει στον πάσχοντα την αυτάρκεια, το αυτεξούσιο και την αξιοπρέπεια, τα οποία, λόγω της ατυχίας του ή της δυστυχίας του, ενδεχομένως, να απώλεσε.2) αλλά και, ακόμα βαθύτερα, αναβιώνει μέσα στον πάσχοντα την πίστη στον εαυτό του, την ελπίδα για την ζωή και την αγάπη προς κάθε άνθρωπο, ενώ παράλληλα καλλιεργεί και εμπεδώνει την ταπεινοφροσύνη, την δικαιοσύνη και την ισχύ μέσα στον αλληλέγγυο.7.Αρχή έβδομη: η Φιλαλληλία και η Αδελφοσύνη§1.Η Αλληλεγγύη δεν είναι μια εκδήλωση οίκτου του ισχυρού προς τον αδύνατο, αλλά η έκφραση της ανάγκης ενότητας του ανθρώπου προς τον συνάνθρωπο.§2.Εκείνος που σήμερα είναι αδύνατος και πάσχει, αύριο μπορεί να είναι δυνατός και ευτυχής, ενώ εκείνος που σήμερα είναι δυνατός και ευτυχής, αύριο μπορεί να είναι ασθενής και να πάσχει.§3.Η Φιλία αναπληρώνει την αδυναμία, η δε Αδελφοσύνη την εξαφανίζει.§4.Με την φιλία και την αδελφοσύνη οι άνθρωποι θα αναστηλώσουμε το φυσικό μας περιβάλλον (πνευματικό, ψυχικό και υλικό) και θα ξαναβρούμε τον εαυτό μας, που καταστρέψαμε και χάσαμε, καθώς επιτρέψαμε να εισχωρήσει μέσα μας κι ανάμεσά μας ο ανταγωνισμός, ο διαχωρισμός και ο εγωισμός, πηγή (και πληγή) κάθε δυστυχίας.Ιατρική, ανθρωπισμός και αλληλεγγύη δεν έχουν σύνοραΤελευταία γινόμαστε μάρτυρες μιας έντονης δημόσιας αντιπαράθεσης σχετικά με την ιατρική και ανθρωπιστική δράση και τους αποδέκτες της στην Ελλάδα.Παράλληλα, γίνεται προσπάθεια να χρησιμοποιηθεί η δημόσια υγεία ως μέσο για να προωθηθούν πολιτικές ατζέντες, να περιθωριοποιηθούν κοινωνικά συγκεκριμένες ομάδες και να καλλιεργηθεί κλίμα ρατσισμού.Οι ιατρικές και ανθρωπιστικές αρχές δεν αποτελούν αφηρημένες, γενικές έννοιες που προσεγγίζονται θεωρητικά.Είναι πραγματικές αρχές δράσης που κάνουν τη διαφορά μεταξύ ζωής και θανάτου για εκατομμύρια ανθρώπους.Όπως αναφέρει ο Παγκόσμιος Ιατρικός Σύλλογος στον όρκο του ιατρού, ως συνέχεια του όρκου του Ιπποκράτη, «δεν θα επιτρέψει σε θέματα θρησκείας, εθνότητας, φυλής, πολιτικής ή κοινωνικής τάξης να σταθούν ανάμεσα στο καθήκον και τον ασθενή» (διακήρυξη της Γενεύης, 1948).Η ιατρική, στην ουσία της, «παράγει» ιατρική ηθική που ξεπερνά κουλτούρες και κοινωνικά σύνορα, όπως ακριβώς οι ασθένειες ξεπερνούν φυσικά ή νομικά σύνορα.Έτσι, οποιαδήποτε σύνδεση ιατρικής, ανθρωπιστικής δράσης με πολιτικά, φυλετικά, οικονομικά, ή άλλα κριτήρια, καταργεί την ίδια την έννοια της.Εδώ και 41 χρόνια, η ανεξάρτητη ιατρική ανθρωπιστική δράση αποτελεί πυρήνα και ηθική πυξίδα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα: οι δράσεις μας διέπονται από την ιατρική ηθική και τις αρχές της αμεροληψίας και ουδετερότητας.Οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα, συχνά με κίνδυνο της ζωής τους, περιθάλπουν καθημερινά ασθενείς σε απομονωμένα σημεία του πλανήτη ορμώμενοι από αγνό αίσθημα αλληλεγγύης και έγνοιας για όσους έχουν ανάγκη.Στη βαθιά κρίση που επηρεάζει χιλιάδες συμπολίτες μας, αξιοποιούμε την εμπειρία και τεχνογνωσία μας και συμβάλουμε στην αντιμετώπιση ιατρικών αναγκών ευάλωτων πληθυσμιακών ομάδων στην Ελλάδα (αστέγων, ασθενών με HIV/AIDS, μεταναστών και προσφύγων, ανασφάλιστων).Επικεντρωνόμαστε στις ομάδες υψηλού κινδύνου για μεταδιδόμενα νοσήματα και στοχεύουμε στην αντιμετώπιση των «ασθενειών της φτώχειας» σε συνεργασία με πρωτοβουλίες φορέων και της κοινωνίας των πολιτών, ενώ πραγματοποιούμε δράσεις, όπως αυτή κατά της ελονοσίας στη Λακωνία.Οι Ανθρώπινες Αξίες του Εθελοντισμού Ο εθελοντής αποκομίζει πολλά οφέλη, καλλιεργείται η ευαισθησία, ο σεβασμός στο συνάνθρωπο και ενισχύονται οι αξίες της αλληλεγγύης της ισότητας , της ομοιότητας της δημοκρατίας.Λόγω της κοινωνικής προσφοράς μειώνεται η ατομιστική διάθεση και προβάλλεται έντονα η κοινωνικότητα-συλλογικότητα και προκρίνονται οι δεξιότητες του ανθρώπου.Ο εθελοντισμός δεν προσφέρει θετικά στοιχεία μόνο στα πιο αδύναμα μέλη μιας κοινωνίας, αλλά και σε ολόκληρη την κοινωνία και τον ίδιο τον εθελοντή.Πιο συγκεκριμένα: Ο εθελοντισμός αποτελεί πηγή ολοκλήρωσης και ευτυχίας για τον εθελοντή.Μερικά από τα κέρδη που αποκομίζει ο εθελοντής είναι η γνώση, η δημιουργικότητα, η ενίσχυση της φαντασίας και του οργανωτικού πνεύματος, η υπευθυνότητα, η ανιδιοτέλεια, η αγωνιστικότητα, η ψυχική ικανοποίηση, η αυτοσυνειδησία, κλπ.Ο εθελοντισμός αντιστρατεύεται το πνεύμα του ατομισμού, της ναρκισσιστικής εσωστρέφειας και της ιδιοτέλειας που επικρατεί στην εποχή μας.Ο εθελοντής δε βλέπει πια τη ζωή με τη ματιά του εγωκεντρικού ατόμου, που βάζει πάνω απ’ όλα το προσωπικό του συμφέρον και κύρος, αλλά με την ευρύτητα της σκέψης του ανθρώπου που συναισθάνεται πως είναι μέλος μιας κοινότητας ανθρώπων.Η ανακούφιση του ανθρώπινου πόνου και η προσφορά βοήθειας όχι μόνο στον Τρίτο κόσμο αλλά και στον Τέταρτο (άτομα που ζουν κάτω από το όριο της φτώχιας στις ανεπτυγμένες χώρες), που στις μέρες μας διευρύνεται απειλητικά.Ο άνθρωπος που ευεργετείται νιώθει πιο ασφαλής, καθώς διαπιστώνει πως δεν είναι μόνος, πως υπάρχουν άνθρωποι που ενδιαφέρονται γι’ αυτόν και τα προβλήματά του και που είναι πρόθυμοι να του προσφέρουν υλική και ηθική υποστήριξη.Ηθική και οικονομική υποστήριξη με παράλληλη περιστολή του αποκλεισμού και άμβλυνση της μοναξιάς.Προστασία των δικαιωμάτων για όλους τους ανθρώπους.Πρόταξη του κοινού καλού, ανάπτυξη της κοινωνικής συνείδησης, καλλιέργεια του συνεργατικού πνεύματος, ενίσχυση της δημοκρατίας.Ουσιαστικά, ο εθελοντισμός συμβάλλει στη δημιουργία της κοινωνίας των πολιτών.Ενημέρωση κι ευαισθητοποίηση του κόσμου.Προστασία του περιβάλλοντος, αντιρατσιστική κι αντιπολεμική δράση που οδηγεί στη σύσφιξη των σχέσεων των λαών, προσπάθεια για διαφύλαξη της κληρονομιάς και αναβάθμιση του πολιτισμού.Συνεισφορά - Αλληλεγγύη – Αλτρουισμός: Ο πιο προφανής λόγος που οι άνθρωποι γίνονται εθελοντές είναι το πάθος τους για κάτι που αγαπούν.Οι άνθρωποι, που έχουν προσωπική σύνδεση με μία περιοχή, δρουν θελοντικά στην κοινότητά τους θέλοντας να δημιουργήσουν ένα καλύτερο μέρος τόσο για τους ίδιους όσο και για τους συνδαιτυμόνες τους.● Μοναδικές εμπειρίες: Ως εθελοντής θα πάρετε μια πραγματική γεύση από την τοπική κουλτούρα, επιτρέποντάς σας να γίνεται ένας πραγματικός ταξιδιώτης, αντί ένας απλός τουρίστας.● Προσωπικά Οφέλη: Στο πλαίσιο της κοινωνικής προσφοράς οι εθελοντές μπορούν να εντοπίσουν τη μορφή των εθελοντικών δράσεων που πλησιάζει τον χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία τους.Μέσα από τις μοναδικές εμπειρίες που προσφέρει ο εθελοντισμός οι εθελοντές ενισχύουν τις καλές πλευρές του χαρακτήρα τους και διαμορφώνουν ένα καλύτερο πρόσωπο.Οι εθελοντές που επιστρέφουν γίνονται πιο ανεξάρτητοι, πιο θαρραλέοι, υπεύθυνοι, ανοιχτόμυαλοι και τολμηροί.Ο εθελοντισμός αντιστρατεύεται το πνεύμα του ατομισμού, της ναρκισσιστικής εσωστρέφειας και της ιδιοτέλειας που επικρατεί στην εποχή μας.Ο εθελοντής δε βλέπει πια τη ζωή με τη ματιά του εγωκεντρικού ατόμου που βάζει πάνω απ’ όλα το προσωπικό του συμφέρον και κύρος, αλλά με την ευρύτητα της σκέψης του ανθρώπου που συναισθάνεται πως είναι μέλος μιας κοινότητας ανθρώπων.● Εκμάθηση νέων πραγμάτων: Ο εθελοντισμός, και κυρίως στο εξωτερικό, ανοίγει ένα παράθυρο στον κόσμο.Μόνο όταν κάποιος δει κατάματα την ακραία φτώχεια, τις σκιές που αφήνει πίσω του ένας πόλεμος, την ανάγκη για επιβίωση, την εξαφάνιση των ειδών, μπορεί εντέλει να κατανοήσει τι σημαίνουν όλα αυτά για τον ίδιο και πόσο δύναται να επηρεάσουν τον υπόλοιπο κόσμο.● Φιλίες: Οι άνθρωποι βρίσκουν συχνά ισόβιες φιλίες μέσω της εθελοντικής εργασίας.Πολλοί είναι αυτοί που επιλέγουν τον εθελοντισμό κυρίως για να αναπτύξουν φιλίες αντιμετωπίζοντας έτσι τη μοναξιά των καιρών μας.● Εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας: Αν μη τι άλλο, ο εθελοντισμός στο εξωτερικό συμβάλλει στο να αναπτύξετε παρά πολύ τις γλωσσικές δεξιότητές σας.Ο καλύτερος τρόπος, σχεδόν ο μόνος τρόπος, για να μάθει κανείς μία γλώσσα είναι ουσιαστικά να τη χρησιμοποιεί σε πραγματικές συνθήκες.Όταν δαπανήσετε ένα σημαντικό χρονικό διάστημα στο εξωτερικό, όπου θα σας μιλούν μια ξένη γλώσσα είκοσι τέσσερις ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα, σίγουρα θα εκπλαγείτε με το πόσο γρήγορα θα εξοικειωθείτε με την ομιλία.● Εύρεση Εργασίας: Η εθελοντική εργασία μπορεί συχνά να οδηγήσει σε μια αμειβόμενη εργασία.Οι εθελοντές συχνά έχουν τη δυνατότητα να γίνουν συντονιστές εθελοντών και να προσληφθούν από τις αντίστοιχες οργανώσεις.Ταυτόχρονα οι εθελοντές μπορούν να δοκιμάσουν ένα τομέα εργασίας για να καταλάβουν αν πραγματικά τους ενδιαφέρει, και αν ναι να αφομοιώσουν στο έπακρο τον τρόπο λειτουργίας και τα «μυστικά» της συγκεκριμένης εργασίας, αποκτώντας ένα σημαντικό προβάδισμα για τη μελλοντική τους πιθανή επιλογή σε αυτόν τον τομέα εργασίας.● Διασκέδαση: Θεωρητικά κανείς θα δεχόταν να γίνει εθελοντής, παρ 'όλα τα οφέλη, εάν ο εθελοντισμός περιοριζόταν μόνο σε στυγνή προσφορά εργασίας χωρίς καμία διασκέδαση.Εθελοντική εργασία μπορεί να είναι σκληρή, επίπονη, και απογοητευτική, αλλά είναι επίσης συνήθως πολύ διασκεδαστική και άκρως ικανοποιητική.Οι εμπειρίες που αποκομίζει το άτομο ως εθελοντής είναι εμπειρίες ζωής! Ο εθελοντισμός ωφελεί τόσο τον πολιτισμό και τον αθλητισμό όσο και τον ίδιο τον εθελοντή σε πολλαπλά επίπεδα.Πιο συγκεκριμένα ο εθελοντισμός ενισχύει την οικονομία, συνεισφέρει στη δημιουργία µιας σταθερής και ενιαίας κοινωνίας.Κάθε εθελοντική δραστηριότητα αποτελείτε από διάφορα κίνητρα.Ένας εθελοντής έχει την ανάγκη να δημιουργεί κοινωνικές διασυνδέσεις και επαφές κάθε μορφής.Επίσης, έχει την ανάγκη να αυξήσει την αυτοεκτίμησή του.Η μάθηση είναι ένα πολύ βασικό προνόμιο που αποκτά ένας εθελοντής στην διάρκεια της εθελοντικής εργασίας, η διερεύνηση ικανοτήτων ενός εθελοντής αποκτωνται και αναγνωρίζονται στην διάρκεια της εργασίας του.Ο έπαινος είναι ένα βασικό στοιχείο για την αυτο-ικανοποίηση κάθε εθελοντή.Οι εθελοντές έχουν την ανάγκη ένταξης σε ομάδες με ανθρώπους που μοιράζονται τις ίδιες αξίες όπου προσφέρουν πολλά στον πολιτισμό της χώρας μας.● Ο ανθρωπισμός, η πίστη κι ο σεβασμός στον άνθρωπο καθώς και η άοκνη προσπάθεια για την ανακούφιση των συνανθρώπων.● Η παιδεία και η μόρφωση, καθώς παρατηρείται ότι οι καλλιεργημένοι άνθρωποι αναλαμβάνουν πιο εύκολα εθελοντική δράση, αλλά και γνωρίζουν πώς θα βοηθήσουν πιο αποτελεσματικά το συνάνθρωπο.● Το προσωπικό βίωμα: πολλές φορές μια ανάλογη εμπειρία αποτελεί την αφορμή για να δραστηριοποιηθούν εθελοντικά οι άνθρωποι.● Τα σύγχρονα προβλήματα, μια που ο εθελοντισμός είναι η απάντηση στα οξύτατα προβλήματα της εποχής μας (φτώχια, περιβαλλοντική υποβάθμιση, απειλή της ειρήνης, κλπ) ● Υποχώρηση του κράτους πρόνοιας/κοινωνικής πολιτικής ● Οι παγκοσμιοποιημένοι μηχανισμοί ενημέρωσης οδηγούν σε έμμεση βίωση της δυστυχίας και συχνά παρακινούν σε εθελοντική δράση.● Ο ρόλος του σχολείου και της οικογένειας είναι καθοριστικής σημασίας για την ανάληψη εθελοντικής πρωτοβουλίας.Οι αρχές και το ζωντανό παράδειγμα που προσφέρουν στους νέους υποβοηθούν στην ενεργό συμμετοχή στα κοινωνικά προβλήματα. Κατερίνα ΚουβουτσάκηΑριστούχος Καθηγήτρια Κλασικής ΦιλολογίαςΙδρύτρια & Διαχειρίστρια του GLG(Greek Language Glory)